Liikkuminen joukkoliikennevälineillä

Ajattelin kirjoittaa jostakin täysin ilmiselvästä ja tärkeästä aiheesta, joka kuitenkin jostain syystä on unohtunut blogistani toistaiseksi. Mikäs se sellainen kaupunkisurvivalisti on, joka ei osaa sujuvasti kulkea joukkoliikenteessä?

En ole itse hankkinut näin 47-vuotiaaksi asti kerittyäni autoa, vaikka ajotaitoa onkin peräti paloautolla ajoon. Nykyään on kaikenlaisia digisovelluksia myös parkkipaikkajuttuihin, mutta niihin en ole tutustunut henkilökohtaisesti yhtään. Tästä syystä, vaikka haluaisikin kulkea polkupyörällä kaikkialle, kiire, flunssan jälkimainingit tai yksinkertaisesti liian pitkä matka pakottaa joskus ottamaan julkisen kulkuneuvon - joskus hyvinkin nopealla aikataululla. 

Sen sijaan ajattelin kertoa linja-auto- ja junaliikenteestä ja sen digitaaliavusteisista apuvälineistä. 

Junaliikenne

VR on siirtynyt valtion organisaatioksi verrattaen nopeasti nykyiseen digitaaliseen aikakauteen. sillä VR Matkalla- sovellus, joka on käytännössä sama kuin vr.fi-nettiosoite, on osoittautunut erittäin toimivaksi. Pääpaino on tietysti matkalippujen hankkimisessa, mutta sillä saa myös esimerkiksi ajoittain alennuskuponkeja ravintolavaunuun (joka tietysti noin yleensä ottaen on tuhottoman kallis alennuksesta riippumatta). 

Junan henkilökunta tarkistaa lipun sovelluksen generoiman QR-koodin avulla. QR-koodi luonnollisesti kelpaa myös paperille tulostettuna, jos mobiililaitetta ei ole mukana.  

VR ilmoittaa sovelluksen kautta myös myöhässä olevista junista. Myös opiskelijalipun saa sillä ostettua kätevästi, mutta ainakin itse huomaan, että välillä opiskelijakortin näyttäminen on ongelmallista esimerkiksi Jyväskylän ja Tampereen välissä heikon kännykkäyhteyden ja runsaiden tunneleiden takia, koska opiskelijakortti vaatii online-internet- yhteyttä (kyllä, olen ollut ikiopiskelija:). VR:n vaunuissa on yleensä salasanaton ja ilmainen WLAN, se voisi auttaa asiaa jos sen muistaisi napsauttaa päälle.

Linja-autoliikenne

Kullakin kaupungilla on oma bussiliikenteen maksuäppinsä kaupungin sisäiseen liikenteeseen. Esimerkiksi Jyväskylässä ja ymmärtääkseni myös Kuopiossa Waltti, Tampereella Nysse sekä Helsingin seudulla HSL, josta olen kuullut, että se käy myös metroon. Näistä olen ylivoimaisesti eniten käyttänyt Walttia. Sen avulla lipun pystyy ostamaan muutamassa sekunnissa bussin ovella. Kertakäyttölipun, jossa aikaa on tunnin verran ostohetkestä alkaen, saa kertamaksulla. Sovelluksen kautta saa myös kausikortteja jos kirjautuu erikseen järjestelmään. Liput veloitetaan mobiilimaksulla (seuraavassa puhelinlaskussasi), pankkikortin tai Mobilepayn kautta.  

Waltti käyttää QR-koodia, joka näytetään lukijaan. Joskus nämä lukijat ovat olleet niin heikkotasoisia ja yksinkertaisesti kykenemättömiä lukemaan koodeja, että kuskit ovat ihan manuaalisesti tarkistaneet lipun. 

Kaukoliikenteessä ei ole ymmärtääkseni tällä hetkellä erillistä äppiä. Joissakin wanhan ajan linja-autoissa myös käteismaksaminen on edelleen vaihtoehto, mutta helpointa matka on varata Onnibussin tai Matkahuollon omilta verkkosivuilta. Onnibussista saat koodin, joka oikeuttaa matkaan, vaikka olisit raapustanut sen omin käsin paperille, ei siis tarvitse huolehtia lippujen tulostamisesta. Kunkin linja-autoyhtiön verkkosivuilta voi nähdä tarkemmat vaihtoehdot, kuulemma Onnibussin lippuja saa myös R-kioskeilta. 

Matkojen suunnittelu

Junalla matkaa tuskin tarvitsee sen kummemmin suunnitella, sillä junaverkosto on niin harva ja vaihdot toiseen junaan selkeitä ja ilmoitetaan vielä erikseen henkilökunnan kuulutuksella jokaisella asemalla. 

Huomattavasti haastavampia ovat bussimatkojen suunnittelut. Miten yhtäkkiä tiedät, mikä bussi menee Jyväskylän keskustasta Korpilahdelle, nykyään kun yhä harvemmalla bussipysäkillä on enää paperisia aikatauluja? Lisäksi vihkoaikataulut ovat tuskallisen vaikeaa luettavaa muutenkin. Ratkaisuna ovat erilaiset reittipalvelut, joista ainakin 

https://jyvaskyla.digitransit.fi/

on hyväksi havaittu. Sama toimii myös monien muiden suurien kaupunkien parissa. Matkapuhelimen sovelluskaupassa on toki muitakin sovelluksia, joita voi itsekin kokeilla. 

Voit tarkkailla sovelluksessa yksittäisten bussipysäkkien pysähtyviä busseja, yksittäisen bussin linjoja sekä napsauttaa päälle nykyinen sijaintisi, jolloin sovellus pystyy näyttämään sinulle todennäköisesti nopeimman reitin määränpäähäsi (kävelymatkat ja ajat lähimmille pysäkeille huomioon ottaen). 

Muita vaihtoehtoja liikkua

Kuten useimmat meistä eivät ole voineet välttyä huomaamasta, myös muita uusia ja vanhoja liikkumistapoja on kuin nämä esittelemäni apostolinkyydit, bussit ja junat, esimerkiksi vuokrattavat sähköpotkulaudat, jopa polkupyöräriksa, ainakin turistikohteissa kesäiltoina. Varsinkin sähköpotkulautaan tutustuminen on minulla vielä "Check Listillä". Jääköön kuitenkin kokemukset näistä toiseen kertaan, tulevaisuuden artikkeliin Julkinen liikkuminen osa II. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kotka lomailukaupunkina

Kuopion keikka

Kaupunkisurvivalistin kevytvarustukset